Ikea – Project
Opdracht
Fama Volat is een reclamebureau dat zich onder andere bezighoudt met campagnes die gedragsverandering tot stand brengen. Fama Volat heeft de opdracht gegeven om een zelfgekozen gedrag te onderzoeken en daar een campagne voor te ontwikkelen. Voor deze opdracht is er gekozen voor het gedrag ‘phubben’. Dit is het negeren van een gesprekspartner door op je telefoon bezig te zijn.
Doelgroep:
Jongeren van 16 t/m 27 jaar
Inzicht
De waarde van een gesprek gaat achteruit als er gephubt wordt.
Resultaat
“Alles op tafel” is een horecaserviescollectie die uitgebracht wordt door Ikea. De serviescollectie bestaat uit verschillende borden waar leuke vragen en stellingen op staan om restaurantgasten leuke gespreksonderwerpen aan te reiken. Ikea richt zich met deze collectie op sharing diner restaurants, omdat hier in verschillende rondes verschillende gerechten op tafel komen te staan. Daardoor worden er genoeg onderwerpen aangereikt voor gasten om waardevolle gesprekken te voeren. Het concept “Alles op tafel” staat perfect in lijn met de pay-off “een goed gesprek heeft aandacht nodig”. Het doel van “Alles op tafel” is dat mensen meer waarde gaan hechten aan het voeren van leuke en goede gesprekken en minder waarde gaan hechten aan hun smartphone als ze in het gezelschap van naasten zijn.
Campagne
De “Alles op tafel” collectie van Ikea zal gelanceerd worden een pop-up restaurant dat op 12 mei op de markt in Eindhoven staat. Het pop-up restaurant is ingericht voor duo’s om te komen eten. Dit is namelijk de doelgroep en de locatie waar phubben het vervelendst wordt gevonden. Het eten wordt geserveerd op de “Alles op tafel” borden, waardoor de doelgroep meteen waardevolle gesprekken aangereikt krijgt. Het restaurant zal op deze dag gerund worden door de mannen van de FOMO show. Zij nemen een aflevering op waarin ze gaan testen hoe erge fomo* men moet hebben voor hun telefoon als ze uit eten zijn. Het pop-up restaurant en de aflevering van de FOMO show zijn de centrale communicatiemiddelen waar de rest van de campagne om heen is gebouwd.
Voordat het pop-up restaurant geopend wordt, gaat Ikea hun nieuw serviescollectie bekendmaken via Instagram en TikTok. Er worden teaserposts geplaatst waar Ikea laat weten dat ze zich richten op horecazaken met hun nieuw servies collectie en dat deze voor het eerst te zien is in het pop-up restaurant. De datum en locatie worden van het pop-up restaurant en de FOMO show worden gecommuniceerd om zoveel mogelijk mensen uit te nodigen voor de grote lancering.
Vervolgens verstuurd Ikea ook nog een persbericht om media-aandacht te krijgen voor het nieuwe concept “Alles op tafel”. Er wordt gecommuniceerd dat er een samenwerking tot stand is gekomen met de FOMO show om het servies in een pop-up restaurant te lanceren. Wederom worden de datum en locatie gecommuniceerd om zoveel mogelijk mensen uit te nodigen.
De dag van het pop-up restaurant heeft plaatsgevonden en de FOMO show plaats de nieuwe aflevering op hun Youtube kanaal. Tegelijkertijd plaats de Ikea hun campagne op de website. Er wordt toegelicht wat het concept inhoudt, wat het doel van het concept is en mensen kunnen een aftermovie bekijken van het pop-up restaurant.
Het concept is inmiddels een beetje gaan leven en doet de ronde over social media. Door het plaatsen van een foto van de borden met de hashtag #allesoptafel kunnen restaurants laten zien dat zij het servies hebben aangeschaft. Via socials kan er gefilterd worden op de hashtag waardoor restaurant gasten kunnen zien welke restaurants er allemaal meedoen. Hoe meer restaurants er mee doen hoe leuker én hoe meer restaurants zich ook willen aansluiten bij #allesoptafel.
Tot slot gaat Ikea vanuit hun business to business markt via LinkedIn targetten op horecazaken. Met de “Alles op tafel” collectie zijn er ook een aantal voordelen te behalen voor horecazaken. Zo blijven gasten langer zitten als er goede gesprekken plaatsvinden. Gasten die langer blijven zitten bestellen meer eten en drinken. Hierdoor zal de omzet stijgen. Gasten die met een goed en voldaan gevoel een restaurant verlaten, laten goede recensies achter en komen in de toekomst nog eens terug. Deze voordelen zal Ikea via LinkedIn communiceren om restaurants over te halen om het servies ook te kopen.