Volkswagen – Project
Opdracht
In 2025 lanceert Volkswagen de nieuwe e-Crafter. Daarnaast gaan vanaf 2025 30 tot 40 grote steden in Nederland zero-emissiezones invoeren. De stadcentra en wijken daar omheen worden ontoegankelijk voor diesel- en benzinevoertuigen. Volkswagen wil hierop in spelen door mkb’ers aan te spreken. Zij zijn namelijk een doelgroep die veel met deze verandering te maken gaat hebben. Door middel van een campagne willen ze hun laten zien dat de Volkswagen e-Cratfer dé bus van de toekomst is voor mkb’ers.
Doelgroep:
De ‘last mile ondernemer’
Dit zijn mkb’ers die zich net buiten de grote stad bevinden en die een aanzienlijk deel van hun klanten in het stadcentrum hebben, waardoor zij regelmatig voor hun klanten het stadscentrum in moeten.
Inzicht
De zero-emissiezones dreigen de verbinding tussen ‘last mile ondernemers’ en hun klanten te verstoren.
Resultaat
Met de campagne ‘ze weten pas wat ze missen, als ze het niet meer hebben’ speelt Volkswagen op een humoristische manier in op de herkenbare irritaties aan mkb’ers. Denk bijvoorbeeld aan bouwvakkers die geluidsoverlast veroorzaken of glazenwassers die onverwachts voor je raam staan. De positieve kant van deze irritaties is dat mkb’ers klaar staan voor jou en je klusjes. Als mkb’ers geen actie ondernemen in het het aanschaffen van de e-Crafter, kunnen ze al deze klusjes straks niet meer doen.
Feedback
Dentsu gaf aan dat het zinnetje ‘ze weten pas wat ze missen, als ze het niet meer hebben’ niet duidelijk de doelgroep aanspreekt. Het gaat alle kanten op, waardoor het onduidelijk is wie er aangesproken wordt.
De zero-emissie zones worden vermeld, de e-Crafter wordt genoemd en er wordt aangegeven dat mkb’ers niet te missen zijn. Dit geeft allemaal goed antwoord op de briefing. Ze zagen voor zich dat het een erg ‘irritante’ reclame kan worden. Precies zoals het concept ook bedoeld is.
Aanpassingen na feedback
